Tevredenheidsonderzoek

Tevredenheidsonderzoek is een verzamelnaam voor verschillende soorten marktonderzoek. Globaal kunnen we stellen dat we bij tevredenheidsonderzoek kijken naar de tevredenheid van een vooraf vastgestelde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers of onder klanten. Wil je graag tevredenheidsonderzoek door ons laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op!

Contact

Meerdere vormen van tevredenheidsonderzoek

Naast klanttevredenheidsonderzoek en medewerkerstevredenheidsonderzoek is tevredenheidsonderzoek ook voor andere doeleinden in te zetten. Dit type onderzoek is ook af te nemen onder bijvoorbeeld websitebezoekers, stakeholders, patiënten en potentiële klanten. Voor sommige bedrijven is het zelfs verplicht om tevredenheidsonderzoek uit te laten voeren. Dit zijn bedrijven die graag een ISO 9001 certificering willen hebben of met het INK-managementmodel willen werken.

Branches

Een tevredenheidsonderzoek kan in verschillende branches en met verschillende doelen worden uitgevoerd. Veelvoorkomende branches en onderwerpen zijn:

Tevredenheidsonderzoek medewerkers

Een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers, ook wel een medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt veel gebruikt om de tevredenheid van medewerkers te achterhalen. Waarom zou je een tevredenheidsonderzoek onder je eigen medewerkers of personeel uit voeren? Dit heeft een aantal belangrijke voordelen.

  • Tevreden medewerkers zijn productiever
  • Tevreden medewerkers zijn positief over jouw bedrijf of organisatie. Dit leidt tot positieve geluiden naar je klanten en eventuele nieuwe medewerkers.
  • Tevreden medewerkers blijven langer werken bij het bedrijf of de organisatie.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op!

Contact

Onderzoeksmethoden

Tevredenheidsonderzoek kan zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens boven water halen en is op verschillende manieren uit te voeren. Welke onderzoeksmethode we toepassen is afhankelijk van het doel van het onderzoek en het budget.

  • Kwantitatief onderzoekDoor middel van enquêtes kan je een duidelijk beeld krijgen waar mensen wel of niet tevreden over zijn. Je kunt er eventueel voor kiezen om mensen na het invullen van de enquête uit te nodigen om deel te nemen aan kwalitatief onderzoek.
  • Kwalitatief marktonderzoek. Dit type marktonderzoek is het meest geschikt als je veel inzicht wil krijgen in de redenen waarom mensen ergens wel of niet tevreden over zijn. Onderzoeksmethodes die we kunnen toepassen, zijn: groepsdiscussies en diepte-interviews.
  • Marktonderzoek via social mediaWe kunnen onderzoek via social media toepassen wanneer je wilt weten wat mensen op social over je bedrijf, product of dienst zeggen. Het grote voordeel van deze methode is dat we de doelgroep zelf niet actief hoeven te benaderen. Door berichten te analyseren kunnen we een duidelijk beeld krijgen van hoe de doelgroep over jouw bedrijf, product of dienst denkt.

Adviezen

Nadat het onderzoek is afgerond krijg je een rapport van Quelsa dat naast harde cijfers ook conclusies en adviezen bevat waar je meteen mee aan de slag kunt. Zo heb je bruikbare handvatten om de tevredenheid onder de doelgroep te verbeteren.

Wil je graag weten wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van tevredenheidsonderzoek? Neem dan vrijblijvend contact op of vraag een intakegesprek aan!

Contact  Gratis Intakegesprek

Copyright 2024 Quelsa