Marktonderzoek met social media

Wanneer je graag marktonderzoek wil doen onder je doelgroep, is het in het begin altijd de vraag waar je doelgroep zich bevindt en hoe je deze mensen het best kunt benaderen. Er is een grote kans dat je doelgroep zich op social media bevindt. Marktonderzoek via social media kan daarom voor veel bedrijven interessant zijn. Wil je graag dat wij marktonderzoek via social media voor je uitvoeren? Neem dan contact met ons op.

Contact

Wat is social media?

Social media (Nederlands: sociale media) is een verzamelbegrip voor alle platformen waarop mensen zelf content kunnen plaatsen en met elkaar in contact kunnen komen. Veel mensen denken bij social media aan Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube. Maar er zijn nog veel meer social media platformen. Ook blogs (Tumblr, Blogger, enz.), nieuwswebsites en wiki-websites (Wikipedia, Wikia, enz.) vallen hieronder.

Marktonderzoek via social media

Marktonderzoek via social media steekt anders in elkaar dan andere onderzoeken die online plaatsvinden. Vaak gebruikt men bij online onderzoeken vragenlijsten die mensen online kunnen invullen. Op deze manier krijgen onderzoekers antwoorden op de vragen die ze hebben. Bij marktonderzoek via social media stellen we meestal niet zelf actief vragen aan de doelgroep, maar kijken we naar wat deze mensen zeggen over jouw bedrijf, dienst of product. Al deze informatie verzamelen we en verwerken we in een visueel aantrekkelijke rapportage.

Voor- en nadelen

Marktonderzoek via social media heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is natuurlijk dat je via social media gemakkelijk informatie kunt verzamelen. Veel informatie is vrij toegankelijk en social media levert daarmee al snel een schat van waardevolle informatie op. Daarnaast hoef je de doelgroep zelf niet actief te benaderen met vragen en hoef je jezelf niet steeds af te vragen of het aantal respondenten wel hoog genoeg is voor een representatief onderzoek. Door tweets, reviews en blogs te analyseren, kunnen we vaak tegen relatief weinig kosten je een beeld geven van wat je doelgroep van jouw bedrijf, dienst of product vindt.

Verder kent marktonderzoek via social media eigenlijk niet echt nadelen. Het kan voorkomen dat uw doelgroep zich niet of nauwelijks op social media bevindt. Of dat uw doelgroep zich wel op social media bevindt, maar niet zelf actief content of meningen deelt. Dan kan het voorkomen dat marktonderzoek via social media weinig oplevert. Maar dat komt eigenlijk weinig voor. Social media speelt nu eenmaal een steeds grotere rol in ons dagelijks bestaan.

Implementatiesessies

Nadat we het marktonderzoek via social media voor je hebben afgerond, ontvang je van ons een rapportage met conclusies en aanbevelingen. Wellicht vraag je je af hoe je op een zo goed mogelijk manier met deze informatie aan de slag kunt. Het doel van onderzoek is immers niet alleen maar informatie verzamelen, maar verandering te weeg brengen! Quelsa kan je helpen bij het implementeren van de adviezen. De medewerkers leren tijdens onze implementatiesessies hoe zij met de onderzoeksresultaten aan de slag kunnen.

Wil je meer weten over onze mogelijkheden op het gebied van marktonderzoek via social media of over onze implementatiesessies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact     Gratis Intakegesprek

Copyright 2024 Quelsa