Naamsbekendheidonderzoek

Waarom een naamsbekendheidonderzoek?

  • Wat is het beeld dat mensen van de organisatie hebben?
  • Kent de doelgroep jouw organisatie?
  • Hoe effectief is de communicatie en promotie?
  • Kan ik de naamsbekendheid vergroten?

Door middel van verschillende communicatie uitingen en promotiemiddelen werken medewerkers hard aan de naamsbekendheid en om deze te vergroten. Als organisatie is het belangrijk om een goede positie op de bestaande markt te veroveren of om nieuwe markten te ontdekken. Maar hoe effectief is deze communicatie? Hoe groot is de naamsbekendheid? Wat is het beeld dat mensen van de organisatie hebben? Allerlei vragen die Quelsa voor je kan onderzoeken door middel van een naamsbekendheidsonderzoek.

Informatie aanvragen     Gratis Intakegesprek

Naamsbekendheid meten ten opzichte van concurrenten

Naast de naamsbekendheid meten, brengt Quelsa ook de bekendheid ten opzichte van de concurrenten in beeld. Zo krijg je inzicht in de bekendheid van de organisatie bij de doelgroep. Hier kan je de communicatie en/of promotie op aanpassen of uitbouwen om zo het succes van de organisatie te vergoten. Een grote naamsbekendheid heeft een aantal voordelen:

  • Klanten kiezen jouw organiatie eerder dan een andere organisatie
  • Organisaties worden sneller partner
  • Het werven van personeel gaat makkelijker

Wil je een nieuwe promotiecampagne starten? Door eerst de huidige naamsbekendheid te meten, kan je het effect van de nieuwe campagne goed beoordelen.

Heb je al eerder een naamsbekendheidsonderzoek uit laten voeren? Quelsa neemt die resultaten mee zodat je de naamsbekendheid op de lange termijn kunt zien en waar nodig kunt verbeteren.

Hoe kan Quelsa naamsbekendheid meten?

Samen met Quelsa stel je een vragenlijst op zodat we de naamsbekendheid kunnen meten. Een naamsbekendheidsonderzoek kan zowel online, telefonisch als schriftelijk uitgevoerd worden. Tevens is het mogelijk om deze varianten te combineren. Uiteraard is het ook mogelijk om een anoniem onderzoek uit te voeren, dit bevordert de betrouwbaarheid van het onderzoek. In dat geval raadt Quelsa aan om gebruik te maken van online vragenlijsten.

Geholpen en spontane naamsbekendheid

In een naamsbekendheidsonderzoek begint Quelsa met het maken van een 0-meting van uw organisatie. Hier wordt gekeken naar de spontane naamsbekendheid en de geholpen naamsbekendheid van de organisatie. Tevens kijken we hoe de organisatie wordt gewaardeerd. Om de effecten van de promotiecampagne of het effect van de wijzigingen in de communicatie te meten, is het verstandig om het naamsbekendheidsonderzoek te herhalen. Dit noemen we 1-, 2- en 3-metingen. In het onderzoek kijkt Quelsa ook of de doelgroep daadwerkelijk bekend is met de producten of diensten. Hier wordt gekeken naar de bekendheid en de kennis hierover.

Van naamsbekendheid meten naar naamsbekendheid vergroten en verbeteren

Nadat de naamsbekendheid gemeten is, krijg je een rapport. Dit rapport bevat naast harde cijfers en conclusies ook aanbevelingen. Met deze aanbevelingen heb je bruikbare handvatten en kan je meteen aan de slag om de naamsbekendheid te verhogen. Een imago onderzoek is een aanbevolen aanvulling op een naamsbekendheidsonderzoek. Quelsa combineert deze onderzoeken tot een rapport waar je het totaalbeeld van je merk en de concurrenten kunt lezen. Met deze informatie zie je in één blik waar je organisatie zich onderscheidt van de concurrenten.

Meer informatie over naamsbekendheid verhogen?

Ben je benieuwd naar de kosten en mogelijkheden voor een naamsbekendheid-, imago-onderzoek of naar wat Quelsa nog meer voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op!

Contact     Gratis Intakegesprek

Copyright 2024 Quelsa