Telefonisch onderzoek

Ondanks de opkomst van online onderzoek en onderzoek via social media maken enquêteurs en bedrijven vandaag de dag nog steeds gebruik van telefonisch onderzoek. En terecht, want het is een van de meest effectieve onderzoekmethodes om grote hoeveelheid data te verzamelen. Een van de voordelen van telefonisch onderzoek is bijvoorbeeld dat je persoonlijk contact kunt hebben met de doelgroep. En dat kan veel waardevolle informatie opleveren.

Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden voor jouw bedrijf om telefonisch onderzoek uit te laten voeren? Neem vrijblijvend contact op, wij informeren je graag!

Gratis Intakegesprek

Methode

Hoe werkt telefonisch onderzoek precies en welke methode hanteren wij? Het principe is simpel. Eerst stellen we een vragenlijst op die we willen doornemen met de doelgroep. Daarna bellen we de mensen die we willen benaderen en vragen we of ze bereid zijn om mee te doen aan een telefonisch onderzoek. Verscheidene opdrachtgevers zijn bang dat de kans op non-respons groot is, maar dat verschilt sterk per onderwerp en per doelgroep. Hoe gerichter we bellen, hoe kleiner de kans op non-respons. Je kunt er overigens ook voor kiezen om telefonisch onderzoek te combineren met online onderzoek. Een van de voordelen daarvan is, is dat de mensen die op dat moment geen tijd hebben om deel te nemen aan het telefonische onderzoek, later via een online vragenlijst alsnog mee kunnen doen aan het onderzoek.

Voordelen telefonisch onderzoek

Wat zijn zoal de voordelen van een onderzoek door de telefoon?

  • Naast kwantitatieve informatie kan deze onderzoeksmethode ook eventuele kwalitatieve gegevens boven water halen. Het is immers een van de weinig methodes waarmee je in staat bent om echt een gesprek te hebben met je doelgroep.
  • Bij een gericht plan is de kans op een hoge respons groot.
  • Het is een onderzoeksmethode die tegen relatief weinig kosten is uit te voeren.
  • Men is in staat om tussentijds bij te sturen.
  • De interviewer kan de antwoorden direct invoeren. Hierdoor kost het verwerken van de gegevens weinig tijd.

Nadelen telefonisch onderzoek

Telefonisch onderzoek kent echter ook een aantal nadelen.

  • Je kunt alleen woorden gebruiken om iets duidelijk te maken. Beeldmateriaal kan je niet tonen.
  • De kans is groot dat de doelgroep alleen bereikbaar is buiten kantoortijden.
  • Er kan ruis ontstaan bij het noteren van de antwoorden van de geïnterviewde.
  • Het interview mag niet te lang duren. De kans is dan namelijk groot dat mensen niet willen meewerken.

Wanneer toe te passen

Telefonisch onderzoek is voor meerdere onderzoeken toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan imago-onderzoek, exit-onderzoek, opiniepeiling en klanttevredenheidsonderzoek.

Wil je meer weten over wat er bij Quelsa mogelijk is op het gebied van telefonisch onderzoek? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Contact  Gratis Intakegesprek

Copyright 2024 Quelsa