Schriftelijk onderzoek

Schriftelijk onderzoek is een veelgebruikte onderzoeksmethode van kwantitatief onderzoek. Een schriftelijk onderzoek is een vragenlijst op papier die de respondent invult. De vragenlijst kan zowel per post verstuurd worden, als uitgedeeld in een winkel, op straat of in de trein. Misschien klinkt dit u als verleden tijd in de oren, maar niets is minder waar. Er wordt wel degelijk nog veel gebruik gemaakt van schriftelijke onderzoeken. Wilt u graag zelf een onderzoek laten uitvoeren? Plan vrijblijvend een intakegesprek, dan nemen we samen de mogelijkheden door.

Gratis Intakegesprek

Methode

Hoe gaat een schriftelijk onderzoek in zijn werk? Wat is de methode die Quelsa hanteert? Een schriftelijk onderzoek is een vragenlijst aan respondenten. Dit kan zowel online als offline uitgevoerd worden. Geïnterviewden kunnen de enquête op allerlei willekeurige plekken ontvangen. De vragenlijst kan uitgedeeld worden in een winkelcentrum, in het openbaar vervoer, op straat. Er is erg veel mogelijk, uiteraard in overleg met de opdrachtgever.

Respons

Hoe zorg je ervoor dat de respons zo hoog mogelijk ligt? Als opdrachtgever wilt u dat er zoveel mogelijk mensen de vragenlijst invullen. Hier kunnen wij u een handje bij helpen.

  • Door de enquête op straat uit te delen en ‘direct’ terug te vragen, verhogen we de respons.
  • U kunt werken met prijzen. Onder de respondenten verloot u een of meerdere interessante prijzen.
  • Aantrekkelijke lay-out draagt ook bij aan een hogere respons.

Voordelen schriftelijk onderzoek

Wat zijn voordelen van een schriftelijk onderzoek?

  • We kunnen een uitgebreide vragenlijst opstellen.
  • Respondenten worden niet beïnvloedt door interviewer.
  • Vragenlijst kan grootschalig worden uitgedeeld of verspreid.
  • Een laag percentage sociaal wenselijke antwoorden.
  • Voordelig als u een oudere doelgroep voor uw onderzoek heeft. Ouderen waarderen het om alles even rustig te kunnen lezen.

Zijn er ook nadelen?

Uiteraard zitten er ook nadelen aan een schriftelijk onderzoek. We zetten de belangrijkste op een rij.

  • De respondent kan de vragenlijst niet begrijpen. Hierdoor kunnen er foutieve antwoorden komen.
  • De respons kan laag liggen.
  • De vragenlijst kan anders ingevuld worden dan zoals de opdrachtgever deze heeft bedoeld. Dit kan nadelige effecten hebben.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van kwantitatief onderzoek voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij helpen u graag verder!

Contact Gratis Intakegesprek

Copyright 2019 Quelsa