Personeel werven horeca

Heb je een eigen horeca onderneming en ben je op zoek naar nieuw horeca personeel? Wil je graag meer horeca personeel werven? Wil je snel, goedkoop en eenvoudig op zoek naar nieuwe horeca medewerkers? Wij zetten een aantal belangrijke tips op een rij; hoe jij meer personeel kunt werven in de horeca. Een aantal tips voor de korte termijn, maar ook een aantal tips voor de langere termijn.

Tips personeel werven horeca op lange termijn

Om voor de langere termijn een goed bestand aan horeca personeel te hebben, is het belangrijk dat het huidige horeca personeel tevreden is. Dat zij met plezier naar hun werk gaan en jouw als werknemer waarderen. Want als je tevreden medewerkers hebt, zullen zij enthousiast zijn over jouw horecazaak en zullen zij actief op zoek gaan naar nieuwe collega’s. Hiervoor is het nuttig om een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit te laten voeren, speciaal voor de horeca. Door middel van een horeca medewerkerstevredenheidsonderzoek, meet je hoe tevreden jouw personeel is. Het interessante aan een MTO uit laten voeren bij Quelsa, is dat wij dit kunnen koppelen aan ons horeca benchmark. Speciaal voor de horeca hebben wij een benchmark ontwikkeld, waarbij wij de resultaten van jouw horeca onderneming dus kunnen vergelijken met de resultaten van andere ondernemingen in de horeca. Zo kan je dus je eigen resultaten zien, ten opzichte van concurrenten.

Voordelen horeca medewerkerstrevedenheidsonderzoek in combinatie met benchmark

Waarom zou je een medewerkerstrevedenheidsonderzoek uit laten voeren in combinatie met een benchmark? Wat zijn de voordelen, wat heb je daar als ondernemer aan?

  • Tevreden medewerkers werven nieuwe medewerkers.
  • Hoe verhoudt zich het uurloon wat jij betaalt met dat bij concurrenten?
  • Bevelen jouw werknemers het bedrijf aan als werkplek?
  • Tevreden medewerkers praten positief over de organisatie naar anderen
  • Hoe enthousiast zijn jouw medewerkers over hun werk ten opzichte van horeca personeel bij concurrenten?
  • Hoe wordt de werksfeer ervaren? Hoe verhoudt dit zich tot de werksfeer bij concurrenten?
  • Tevreden medewerkers zijn productiever en proactief in het oplossen van eventuele problemen.
  • Tevreden medewerkers blijven langer werken bij een onderneming.

MTO speciaal voor horeca aanvragen

Benchmark voor de horeca

Bij Quelsa zijn we gespecialiseerd in klanten en medewerkers onderzoeken. Recent hebben we een uniek benchmark voor medewerkers in de horeca ontwikkeld. In deze speciale combinatie tussen een medewerkerstevredenheidsonderzoek en een benchmark voor de horeca zie je als ondernemer precies op welke onderwerpen je lager of juist hoger scoort dan het gemiddelde in je branche (per provincie). Hier kan je dus interessante punten uithalen waarop jij minder goed scoort dan een concurrent, waardoor je daar aan kunt werken.

Goedkoop naar nieuwe werknemers

Uit onderzoek blijkt dat het verbeteren van de werkomstandigheden en de arbeidsvoorwaarden van je werknemers in veel gevallen leidt tot een betere werksfeer. Je werknemers zullen zich beter thuis voelen en meer werkvreugde ervaren.

Dit leidt tot meer mond tot mond reclame en tot goedkopere nieuwe werknemers. Je hoeft nu immers geen dure campagnes in te zetten voor het werven van nieuw personeel. Het nieuwe personeel komt door de bestaande collega’s al naar je toe. Tevreden medewerkers werven nieuwe medewerkers!

MTO speciaal voor horeca aanvragen

Tips horeca personeel zoeken op korte termijn

Uiteraard zijn er ook een aantal tips om horeca personeel te werven op de kortere termijn. We zetten de belangrijkste tips voor je op een rij:

  • Vraag vrienden, kennissen en bekenden. Gebruik je eigen netwerk om nieuw horeca personeel te werven.
  • Hang briefjes op in je eigen pand, maar ook in winkels en supermarkten in de buurt. Maak duidelijk aan de mensen dat je op zoek bent naar nieuw horeca personeel.
  • Gebruik je eigen horeca personeel, wie weet kennen zij nog mensen die op zoek zijn naar werk.
  • Vraag het vaste klanten.
  • Zet de vacature online op je eigen website.
  • Gebruik social media.
  • Breid je netwerk uit; ga langs bij vakopleidingen en studentenverenigingen of geef gastcollege’s.