Hoe verhoog ik mijn respons?

logo blogRegelmatig krijgen wij de vraag; Hoe kan ik mijn respons verhogen?

 

Er zijn een paar eenvoudige methodes die zeer bruikbaar zijn om tot een hogere respons te komen:

  1. Duidelijk herkenbare afzender
    Het is belangrijk voor de respondent dat de afzender duidelijk zichtbaar is. In de uitnodiging, die u ook via de mail verstuurd, zet u de naam van uw bedrijf of organisatie, in plaats van uw eigen naam.
  2. Gebruik een onderwerp wat mensen aanspreekt
    Gebruik een onderwerp wat de mensen aanspreekt, maak dit onderwerp zo aantrekkelijk mogelijk voor uw respondenten. Een mogelijkheid is het winnen van een incentive, dit werkt bij bepaalde doelgroepen zeer goed.
  3. Aantrekkelijke lay-out, Skin
    Een andere verhogende factor is de opmaak van uw onderzoek. Zorg dat de opmaak van uw e-mailuitnodiging, onderzoek maar ook de bedank pagina is opgemaakt in de lay-out van uw bedrijf e/o organisatie. Dit verhoogt de herkenbaarheid en de respons.
  4. Houd uw enquête kort
    Vaak zien wij dat onderzoeken te lang zijn. Probeer de overbodige vragen te vermijden en probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van routing vragen (hiermee kunt u specifieke vragen stellen aan een select deel van uw respondenten). Daarnaast adviseren wij om de reeds bekende data achtergrondvariabelen, zoals organisatie, functie enz. in te voeren, zodat overbodige vragen niet nodig zijn.
  5. Waardeer de feedback van uw respondenten
    Maak duidelijk kenbaar in uw e-mailuitnodiging dat de feedback van uw respondent in dit onderzoek zeer belangrijk is. Geef aan waarom het onderzoek is, en waarover het gaat en dat het bijvoorbeeld tot een verbeterde kwaliteit/service/producten kan leiden.
  6. Reminder
    Het is belangrijk om de respondenten die niet of nog niet hebben gereageerd een reminder te sturen. Deze instelling zorgt ervoor dat de respondenten die nog niet een respons hebben gegeven, nogmaals geattendeerd worden op het onderzoek.