7 manieren waarop medewerker feedback kan helpen nieuwe klanten te winnen

Als het gaat om verhoging van de omzet en/of het vinden van nieuwe klanten, is de focus meestal gericht op de verkoop en marketing om meer leads te genereren, het genereren van verkoopkansen en uiteindelijk het sluiten van de deals. Binnen uw organisatie ligt een enorme mogelijkheid, die vaak over het hoofd wordt gezien, om nieuwe klanten te winnen, dat is namelijk werknemer feedback.

Hoewel werknemer feedback traditioneel behoort tot het HR werkgebied, zijn het uw werknemers die dagelijks bedrijf kritische inzichten en informatie over klanten en de processen binnen de organisatie verzamelen.

Het effectief verzamelen van feedback zorgt voor een verbetering van:
1. De communicatie vanuit de organisatie
2. Uw producten of diensten
3. Uw interne systemen en processen
Dit kan u een direct concurrentievoordeel opleveren binnen eigenlijk elke markt!

 

1: Voorkom dat problemen uw klanten treffen

Niemand is zich nog meer bewust van mogelijke problemen in het verkoopproces, dan uw eigen medewerkers. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de uitvoer van het verkoopproces. In plaats van focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten, moet u kijken naar hoe het verzamelen van feedback ervoor kan zorgen dat systeemfouten verdwijnen en andere belangrijke issues ontdekt worden voor zij een negatieve rol gaan spelen.

Werknemers in deze rol krijgen regelmatig mogelijkheden om te praten over wat werkt en wat niet werkt. Op deze manier kunnen problemen worden voorkomen, voordat ze een knelpunt worden bij een toekomstige of een nieuwe klant.

Bijvoorbeeld; Een verkoper die echt goed is in het luisteren naar de behoeften van de klant heeft gehoord van drie klanten dat ze niet zeker zijn over voorzetting met uw bedrijf omdat uw grootste concurrent flexibeler is met prijzen. Het creëren van een open dialoog waar die feedback besproken zal worden, kan het verschil maken tussen het sluiten van een deal met een creatieve oplossing of het verliezen van inkomsten.

 

2: Werknemer Feedback helpt met het verbeteren van producten of diensten

Werknemers zijn belangrijk binnen uw organisatie bij het bouwen van (sterke) relaties met uw huidige klanten. Op deze manier kunnen zij informatie verzamelen en van deze kennis gebruik maken. Dit is kennis en kunde die u niet altijd van uw eigen klanten zult horen. Deze werknemer feedback kan een cruciaal zijn en potentieel een goudmijn voor uw organisatie worden als het gaat om verbetering van de producten of diensten.

Bij een product-gerelateerd bedrijf, kan het verzamelen van feedback over producten en uw services en support team helpen trends, in termen van problemen van klanten, te verzamelen. Deze informatie kan op zijn beurt van grote waarde zijn bij kleine of grote upgrades om uw product continu te verbeteren. Voor de dienstverlening van de organisatie is het vragen om feedback van medewerkers uit het primaire proces (sales, supportafdeling enz.) een kans om de verbeteringen van de huidige dienstverlening of de in te voeren nieuwe dienstverlening te identificeren.

 

3: Consistente kernwaarden dragen bij tot het creëren van een relatie met de klanten

Het creëren van een cultuur waar werknemers feedback de norm is, helpt om een standaard te zetten op het gebied van verwachtingen van werknemersprestaties. Immers, een tevreden medewerker zal op een veel betere manier met klanten omgaan dan een ontevreden medewerker.

Er zijn verbanden te leggen tussen de betrokkenheid van de medewerkers en bedrijfsprestaties. Dit is omdat zaken gewoon beter werken wanneer de kernwaarden van het bedrijf elke dag worden toegepast door de medewerkers.

Potentiële klanten zijn waardevol. Kijk goed hoe uw werknemers zich gedragen bij elke interactie met deze doelgroep.
Wanneer een klant bij alle medewerkers van de organisatie merkt dat hij of zij op dezelfde manier met klanten omgaat, helpt dit bij het creëren van vertrouwen van klanten en moedigt het hen aan te geloven dat wat zij zien ook is wat ze krijgen, en maakt dit van uw product of dienst een veilige investering.

 

4: Klantgerichtheid is ieders taak

Het verzamelen van medewerkers feedback moet niet beperkt blijven tot specifieke gebieden van het bedrijf. Alle werknemers moeten worden opgenomen in deze programma’s, en de programma’s dienen prestatie evaluaties, 360 beoordelingen en zelfs enquêtes te bevatten om feedback over de bedrijfsprestaties te leveren. Creëren van een gedisciplineerde benadering naar werknemer feedback helpt het feit te versterken dat elke medewerker, ongeacht hun titel of rol, deel uitmaakt van het team. Deze benadering verschaft een solide basis voor werknemers om ideeën te delen voor verbeteringen of innovatie, ongeacht waar zij werken in het bedrijf. Deze feedback zou in de toekomst de basis kunnen zijn bij het goed van dienst zijn van uw grootste klant ooit.

 

5: Klantgerichte medewerkers zien risico’s bij klanten als eerste

Als u echt wil weten wat er gebeurt met uw klanten, vraag dit dan aan de persoon die het meeste contact met hen heeft. Het is gemakkelijk om soms de persoon over te slaan die de meeste tijd met de klant besteedt, en aan te nemen dat we zelf wel weten hoe de dingen gaan.

Voor het spelen van een belangrijke rol moeten vaste klant feedbackgesprekken een prioriteit zijn, zodat met de klant risico’s kunnen worden geïdentificeerd. Zonder het consistent verzamelen van deze feedback, kan de feedback verloren gaan. Dit kan op lange termijn resulteren in het plotseling beëindigen van contracten door klanten, en meer. De waarschuwingssignalen vroeg signaleren helpt het tevreden houden van de klant bij de complete cyclus van het klantproces.

 

6: Medewerkers Feedback zorgt voor het binnenhalen van klanten

Als u meer klanten wilt, moet u ervoor zorgen dat degene die het product aan de klant verkoopt 100% staat achter wat ze verkopen. Uw klanten zijn slim genoeg om te weten wanneer iemand niet gelooft wat hij zelf zegt. De beste manier om ervoor te zorgen dat werknemers geloven in wat zij aanbieden, is om ervoor te zorgen dat zij een duidelijk beeld hebben van hoe het werk dat ze doen ertoe doet voor de organisatie en dat zij de gelegenheid hebben om feedback te geven op continue basis.

 

7: Betrokken medewerkers zijn als magneten

Heeft u ooit in een winkel gelopen waar de werknemers betrokken zijn en plezier hebben? Het verandert meteen hoe je je voelt en hoeveel tijd je binnen wilt besteden. Mensen willen zaken doen met mensen die ze aardig vinden, dus als je werknemers betrokken en gelukkig zijn, zal dat een merkbaar verschil maken bij mogelijke klanten. Gelukkige, betrokken medewerkers zijn magnetisch, en werknemer feedback biedt een krachtige manier om de betrokkenheid van medewerkers in uw organisatie te vergroten.

Als u meer klanten wilt, kijk dan verder dan de voor de hand liggende marketing en sales strategieën en kijk hoe u uw werknemer feedback kunt verbeteren. Uw medewerkers zijn de besten om u te vertellen wat u moet doen om meer tevreden klanten te ontvangen.

 

En u dan?

Quelsa kan uw bedrijf helpen de juiste data op de juiste Touch points te verzamelen om feedback van klanten om te zetten in slimmere beslissingen en concurrerende verbeteringen binnen uw organisatie. Neem contact met ons op  (info@quelsa.nl) om uw unieke businesscase te bespreken, of om gewoon de demo aan te vragen!